Методичні розробки




УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ КІРОВОГРАДСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

СПЕЦІАЛІЗОВАНА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА
 І-ІІІ СТУПЕНІВ № 6
КІРОВОГРАДСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
КІРОВОРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ


Погоджено
методичною радою
центру методичної та соціально психологічної служби управління освіти Кіровоградської міської ради

Протокол № 730/0      від __20.09.10_


Затверджую:
Директор загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів

                       Кравченко Н.С.

«___22__» __серпня_  2009___ р.




«Психологія і етика сімейного життя»

(програма факультативних занять
для учнів 10-х класів
загальноосвітніх навчальних закладів)




 УКЛАДАЧ: Кравченко Н.С.,
психолог вищої категорії









м. Кіровоград
2010



Пояснювальна записка

  На сучасному етапі розвитку Української держави гостро постає питання родинних стосунків. Кількість розлучень, негативних проявів між подружжям катастрофічно зростає. Молодь часто має викривлене уявлення стосовно культури сімейних відносин.
  Мета викладання курсу «Психологія і етика сімейного життя» полягає у тому, щоб сформувати ставлення учнів до сімї як до цінності, розкрити роль сімї в соціалізації індивіда, психологічні особливості сучасної сімї, .
  Завдання курсу:
-  підвищення рівня психологічної компетентності учнів
     -  формування у учнів поняття про функціональну організацію сімї
-  розвиток навичок спілкування, емпатії
-  формування практичних вмінь самоаналізу
 Програма курсу включає різні форми навчання: лекцію, дискусію, рольову гру, тренінг спілкування.
  Практичні завдання допомагають підліткам усвідомити особистісні якості, розвивати здібності до міжособистісних контактів, підвищити соціальну компетентність.
  Однією з умов ефективної реалізації цілей та завдань курсу є створення атмосфери довіри на заняттях, творчого пошуку. Така робота сприяє становленню особистості учня, відповідає віковим особливостям та актуальним проблемам підліткового і раннього юнацького віку.
  Курсом передбачено 35 годин, 1 година на тиждень.






















Навчально – тематичний план




Зміст навчального матеріалу

Кількість годин

Всього


Лекції
Практичні заняття
1.
Вступ. Предмет і завдання психології і етики сімейного життя.
1
1
-
2.
Світ родини. Родина в житті дитини.
4
1

3


3.
Сімейні відношення. Соціально – психологічні відмінності між чоловіками та жінками.
3
1
2
4.
Підготовка до шлюбу. Проблема кохання та шлюбу.
4
1
3
5.
Проблеми молодої сімї. Задоволеність шлюбом та подружня сумісність.
2
1
1
6.
Репродуктивна функція сімї. Психологічна готовність подружжя до народження дитини.
2
1


1

7.
Спілкування та його значення в житті людини. Різновиди та механізми спілкування.

4
1

3
8.
 Сімейне спілкування. Можливості позитивного спілкування в сімї.
4
1

3

9.
Мистецтво взаєморозуміння. Запобігання конфліктним зіткненням..
4
-
4
10.
Педагогічна майстерність батьків. Помилки виховання.
4
1

3

11.
Родинні цінності. Презентація родинних традицій.
3
1

2

Всього годин: 35 годин
Теоритична частина: 10 годин
Практична частина: 25 годин


Зміст програми:




Зміст розділів

Кількість годин

1.

Вступ. Предмет і завдання психології і етики сімейного життя. Зв'язок з іншими науками. Важливість знань з психології і етики сімейного життя на сучасному етапі розвитку суспільства. Коріння шлюбу.


1

2.
Світ родини. Родина в житті дитини. Вікова періодизація. Структура родини. Стилі виховання. Специфіка спілкування в родині. Тест «Тип сімейного виховання». Розподіл влади між членами родини. Термальні та інструментальні цінності родини.

4

3.
Сімейні відношення. Проблема статевих відмінностей . Соціально – психологічні відмінності між чоловіками та жінками. Потреби чоловіків та дружин у шлюбі. Відмінність у соціальній реалізації потенціалу, в орієнтаціях на оцінку оточуючих. Стереотипи у поведінці чоловіків та жінок. Тест самооцінювання. Поняття сексуальності.

3
4.
Підготовка до шлюбу. Проблема кохання та шлюбу. Проблема вибору партнера. Життєві ролі. Сприятливі та негативні фактори для майбутніх подружніх відносин. Ранні шлюби. Рання вагітність.
4
5.
Проблеми молодої сімї. Задоволеність шлюбом та подружня сумісність. Родинні легенди. Проблеми розподілення ролей у сімї. Его-стани. Конфлікти в період адаптації та інтеграції в родині.
2
6.
Репродуктивна функція сімї. Психологічна готовність подружжя до народження дитини. Погляди на виховання. Відповідальне спільне батьківство. Роль тата. Проблеми три поколінної родини. Соцільно - економічні фактори у формуванні стосунків подружжя.
2




7.
Спілкування та його значення в житті людини.
Структура процесу спілкування. Соціальні ролі. Різновиди та механізми спілкування. Бар’єри спілкування. Маніпуляція та маніпулювання. Тест «Ваш стиль спілкування». Тренінгове заняття з розвитку навичок спілкування.
4


8.
 Сімейне спілкування. Можливості позитивного спілкування в сім’ї. Нормативні сімейні ролі. Типи сімейних конфліктів та їх причини. Фактори розлучень. Порівняння щасливих та нещасливих сімей. Вплив сімейних конфліктів на формування особистості дитини. Тест «Чи розумієте ви одне одного».
4



9.
Мистецтво взаєморозуміння. Поняття конфлікту та його різновидів. Причини виникнення сімейних конфліктів. Запобігання конфліктним зіткненням. Вихід із конфлікту. Контроль та нейтралізація емоцій. Ознаки конструктивного типу сімї.
4
10.
Педагогічна майстерність батьків. Помилки виховання. Батьківські настанови. Проблеми поколінь. Причини неадекватного батьківського ставлення до дитини. Педагогічні ситуації. Розвиток педагогічної майстерності.
4



11.
Родинні цінності. Духовні та матеріальні цінності. Зв'язок поколінь. Походження прізвища. Родинне дерево. Презентація родинних звичаїв та традицій.
3




Прогностичний результат

          В результаті вивчення курсу «Психологія і етика сімейного життя» учні          повинні знати:
-         про значення знань з  психології в житті людини
-         основні закономірності функціонування сім’ї
-         особливості спілкування партнерів до шлюбу та у шлюбі
-         типи та види сімейних відносин
-         структуру процесу спілкування
-         різновиди сімейного спілкування
-         значення ролі батьків у вихованні дитині
учні повинні вміти:
-         визначати власні особливості характеру, емоційні стани
-         оцінювати конфліктні ситуації та сприяти їх  вирішенню
-         користуватись набутими знаннями  в дорослому сімейному житті



Рекомендована література:

  1. Андреева Т.В. Семейная психология: Учеб. Пособие.- СПб.:Речь,2004.- 244с.
  2. Берн Э. Игр, в которые играют люди. Люди, которые играют в игры. Л.,1992
  3. Войтко В.І. Етика сімейних відносин.-К., 1981
  4. Гребенников И.В. Основы семейной жизни.-М.: Просвещение, 1991
  5. Життєві кризи особистості. Ч.2. К., 1998.
  6. ЗимівецьН.В., Лещук Н.О.Авельцева та ін.. М74 Методика освіти «рівний рівному»: Навч.-метод.посібник. – К.: Навчальна книга, 2002
  7. Кравець В.П. Психологія сімейного життя: В 2-х ч. – Тернопіль,1995
  8. Кємпбєлл Р. Как на самом деле любить детей. М., 1992
  9. Семиченко В.А., Заслуженюк В.С. Психологія та педагогіка сімейного спілкуваня: Навч. Посібник. К.: Веселка,1998
  10.  Трапезникова Т.М. Этика и психология семейных отношений. – Л., 1998
  11. Юферева Т.И. Образы мужчин и женщин в сознании подростков//Вопросы психологи. – 1985.-№3
  12. Щербань П.М. Національне виховання в сімї. – К.: Кльтурол.ПП»Боривітер», 200.-260 с.















Комментариев нет:

Отправить комментарий